Wednesday, November 10, 2010

Marockansk fisk - receptet

Ojojoj, upprörda kommentarer om uteblivet recept i förra inlägget. Jag kunde inte bestämma mig för hur jag skulle göra - lägga in receptet eller inte - eftersom jag inte hade någon bild som kunde illustrera det hela. Och eftersom jag inte vet om receptet är en familjehemlighet... Men, jag bryter mot alla lagar och regler runt matbloggning och ska se om jag kan hitta någon bild på nätet som liknar vad jag fick ihop. Receptet är inte exakt utan tanken är att man ska smaka sig fram så om ni vill ha exakta måttangivelser får ni leta någon annanstans. Katarinas familj äter den som förrätt tillsammans med bröd, vi åt den som huvudrätt tillsammans med ris (hade över från kvällen innan) och bröd.

Fisken bör vara filéer av vit fisk (I Israel ex. bori, nesicha - I Sverige funkar nog sej, torsk eller kolja) - jag hade två filéer som var strax över 20 cm långa och det räckte gott och väl till två personer plus lite småbitar till en 2-åring plus rester till lunchen dagen därpå. Här kommer receptet, direkt kopierat från Katarinas mail.

För ca fyra portioner

Skär upp två gröna paprikor och ca en stark chilipeppar. Ibland är chilipepparn jättestark och ibland inte alls allt efter säsong så kolla den först. Fräs paprikan och chilin i ganska mycket oliv- eller vanlig olja. Ca en halv deciliter. Skär upp 6-7 vitlöksklyftor i skivor och fräs tillsammans med paprikan tills allt är mjukt och börjar ta lite färg.

Hacka ett knippe koriander och tillsätt det tillsammans med ca en matsked paprikapulver, lite mindre än en matsked spiskummin, ca en tesked salt, kanske lite mer, smaka! En matsked tomatpure. Fräs snabbt i oljan och tillsätt vatten så det är ca 4 cm vatten i pannan. låt koka upp och lägg sedan i fisken och låt koka först med lock i ca en halvtimme och sen utan lock tills vattnet har dunstat så att såsen är ganska tjock. Det ska vara ca 1 cm vatten kvar. Smaka av så att det är lagom starkt och salt.

Det tog nog minst en timme för mig, efter att jag tagit av locket, innan såsen var sådär tjock och god som jag ville ha den. Fast första filén åt vi innan dess, vi var så hungriga och fisken var ju genomkokt. Fast jag rekommenderar definitivt att vänta tills såsen är klar, den blir så myckekt godare då.
Ok, riktigt sådär såg det inte ut men det är ju trevligare med en bild än utan....

6 comments:

No-one said...

Är yr av hunger och hittar det här frestande inlägget. Tack för det :)

Karin said...

Alexia: Oops, sorry!

Annika said...

Tackar, tackar!

Karin said...

Annika: ;)

Jojo said...

Min variant blev så här:
http://ablueberryamongsabras.blogspot.com/2010/11/hot-moroccan-tilapia.html
Vansinnigt gott!

Karin said...

Jojo: Lät ju inte heller fel!