Tuesday, November 09, 2010

Marockansk fisk

Israel är ju verkligen en smältdegel där människor från hela världen samlas. Det märks inte minst på maten. Landet osar av mat från Irak, Jemen, Etiopien, Argentina, Frankrike, Turkiet, Tunisien etc etc. Själv gick jag och gifte mig med en man som är uppvuxen med det polska köket - köket som gjort en konst av att laga mat med enbart salt, peppar och socker som kryddor... För två personer som gillar kryddstark mat så är det ingen höjdare så det polska köket har liksom inte riktigt fått flytta in hos oss. Därför kändes det rätt naturligt när jag frågade Y om han hade några speciella önskemål för förra veckomenyn och han genast svarade "marockansk fisk". Som den goda hustru jag är lovade jag naturligtvis att det skulle serveras marockansk fisk - trots att jag varken lagat eller smakat det tidigare.

Självklart så ville jag ju ha den så autentisk som möjligt så jag kontaktade ett proffs - Katarina i Holon, som de senaste 15 åren lagat marockansk fisk en gång i veckan på ett ungefär. Katarina levererade så klart omedelbart ett strålande recept. Så i torsdags morse travade jag iväg till marknaden och köpte fisk. Bori närmare bestämt. Eller flathead mullet som den heter på engelska (nä, jag hittade den inte på svenska). Och sedan lagades det mat! Med chili, vitlök, koriander, kummin, paprika - ingredienser som inte ens kan översättas till polska.

Vi var mer än nöjda när vi torkade upp den sista såsen från våra tallrikar med challan som man traditionsenligt äter på helgen. Det kommer definitvt att göras igen. Och vi har börjat fundera på att konvertera. Till marockanska alltså. Vad finns det mer för gott att laga Katarina??

11 comments:

Annika said...

Men hallå - receptet? Receptet! ;-)

Jag blir ju oerhört nyfiken. Inte minst för att jag har bloggtorka...

Thérèse said...

Tomers Mamma är iofs från irakiskt ursprung men hans pappa är polsk. så det blir rätt mycket polsk matlagning. Det absolut godaste jag ätit är chunt som hans mamma alltid gör morgon före shabbat. Med potatis, bönor, kikärtor, matvete (eller heter det mathavre?)och kött och nog säkerligen bara peppar och salt. Sen står det på spisen i åtta timmar och självklart ligger även äggen för helgen med i grytan. Det är så gudomligt gott även fast ingredienserna är få.
Jag älskar tomers mammas mat, men är ett big fan av stark mat. Med chili, kummin, cayenne osv. När Tomer var här så ville han ha mexikryddad kyckling varje dag efter han provat det första gången. Han tyckte att mammas mat var lite snålkryddad då han kom hem igen. Men ack så hans ovana mage fick må i början här i Sverige ;D

sist jag var ner så smakade jag något som kallades "kubba" http://www.anko.com.tw/upload/type/1145/kubba.jpg
jag tyckte dem var jättegoda :D smakade nästan som att det var lite kanel i :)
Åh, näe nu blev jag jätte hungrig på all mat som finns i israel tror jag :D

Jojo said...

Jag laste och laste, men inget recept kom dar, och sa var bloggposten slut! Karin..? Katarina..? ;)

Svensk chekchouka said...

Katarinas marockanska fisk är en favorit, tom barnen frâgar om den!

Karin said...

Annika: Åtgärdat! Själv satt jag och hängde på Smaskens igår kväll öfr att se hur du brukkar göra med nattjäsning av surdegsbröd, funkade finfint.

Thérèse: Kube kan verkligen vara jättegott. Och jag tror nog att man har i kanel i en del fyllningar.

Jojo: Ja, jag har ju fixat det nu. Förlåt. Det är bara att sätta igång att laga nu!

SC: Och jag kan tänka mig att hennes smakar hundra gånger bättre än mitt förstagångsförsök! Och då var mitt försök gott!

Katarina i Holon said...

Kul att det smakade bra! Nu får du fortsätta med marockanska sallader som morotsallad, matbucha, rostade paprikor osv!

Karin said...

KAtarina i Holon: Spännande, kanske dags att dra igång din blogg nu? Och inte bara kakor, även marockanska specialiteter!!

Katarina i Holon said...

Haha, jag är alldeles för lat för att skriva. Gjorde en blogg för kanske två månader sen men har inte skrivit nåt inlägg än och det blir nog aldrig av heller.

Karin said...

KiH: Jag såg allt att du hade lagt upp en blogg så med jämna mellanrum tittar jag in och kollar om du lagt upp något. Jag kanske kan erbjuda dig att gästblogga hos mig någon gång då och då??

Katarina i Holon said...

Javisst, det låter som en bra ide!!

Karin said...

KiH: Perfekt, vi får diskutera det i helgen!