Wednesday, November 10, 2010

Sist med det senaste

Japp, då har även jag hoppat på tåget. Surdegståget. I söndags bakade jag mitt första surdegsbröd någonsin och redan idag slog jag till med ett nattjäst bröd. Så när Eitan vaknade kvart i sex i morse så gick jag inte direkt in till honom utan slog först på ugnen och tog ut degen ur kylskåpet. Kvart i sju tog jag två limpor ljust surdegsbröd med russin och pumpakärnor ur ugnen. Det har sina fördelar att vara vaken tidigt ibland. Och ja, jag kände mig sjukt huslig och galet nöjd!

9 comments:

Annika said...

*Applåder* Vilken husmor du är!

Karin said...

Annika: Sjukt, vi måste ha kommenterat på varandras bloggar exakt samtidigt! Och tack för applåderna. :)

Unknown said...

Jag är stum av beundran!

Anonymous said...

Fantastiskt!
säger Eva i Tyresö

Jojo said...

Recept..? ;)
Ska du hålla igång en egen liten evig surdeg också?
De ser väldigt goda ut!

Karin said...

Dosiss och Eva: :D

Jojo: Självklart, mina barnbarn kommer att slåss över arvet - en rågsur och en vetesur från 2010... ;)

Rågsuren gjorde jag efter följande recept: http://paindemartin.blogspot.com/2009/05/en-bra-borjan.html (gjorde även kastrullbrödet från den sajten som första bröd) och brödet blev lite höftande, som vanligt när jag lagar mat.

Ca 200 g försur (som stått under plastfolie över dagen), 600 g vetemjöl, 20 g färsk jäst, 15 g salt, 4 dl vatten, en näve vardera av russin och pumpafrön. Arbetade den ca 10 min i assistent och lade sedan en handduk över och ställde in i kylen över natten. På morgonen gjorde jag två limpor och ställde in i ugnen när den var 250 grader (låt plåten stå inne så att den också är varm). Efter 10 minuter sänkte jag till 200 grader och så fick de stå ca 20 min till.

Efter lite mer än ett dygn har vi en tredjedels limpa kvar... Bra åtgång mao!

No-one said...

GOOOOTTTT!!!

No-one said...

GOOOOTTTT!!!

Karin said...

Alexia: Mycket!