Sunday, April 19, 2009

Carmel

Igår blev en riktigt trevlig dag, men idag... the pain! Vi gjorde en alldeles lagom lång vandring - 2-3 timmar inklusive kaffepaus - men enbart nedför. Förstå hur framsidan på mina lår känns idag!! Vi åkte till Carmelbergen i nordöstra delen av Israel, precis bredvid Haifa, där det finns många fina, enkla vandringar. Vädret var perfekt, det är fortfarande grönt och blommande, vi var i stort sett ensamma, Ella var på ett strålande humör och jag hade sovit med öronproppar på natten så jag var pigg och utvilad. Efter vandringen stannade vi till i en drusisk by och åt middag och jag fick de godaste vinbladsdolmar jag någonsin ätit. En perfekt dag helt enkelt!

Ja, det var den bästa bild vi fick till på oss alla tre...

10 sekunder efter att fotot tagits insåg hon att det vara nästan 8 timmar sedan hon senast ammat och bytt amningsinlägg.... Ja, klicka på fotot så fattar ni bättre!

Nässelfjäril som försöker gömma sig för min skarpa blick

Mat- och fikapaus

Utsikt över Jezreeldalen

Hmm, fågel. Säkert en örn. Eller något liknande.

*Update* Jag tror att det är en ormvråk, vad tror ni?

http://www.birding.se/foto/ormvrak7.jpg

10 comments:

Unknown said...

Vilka härliga bilder! Den flygande saken ser onekligen ut som en örn, eller nât.

Minna said...

Kanske en falk?

;P

Karin said...

Dosiss: Det är någon sorts fågel iaf. Det är jag säker på!

Minna: Det skulle kunna vara en falk också. Eller hök. Ingen kråka är det iaf. ;-)

annai said...

Vad mysigt det ser ut. Härliga bilder.
Och ja, det är definitivt en fågel!

Karin said...

annai: Det var jättehärligt, speciellt fågeln var fin!

Unknown said...

Nu läser t o m min pappa din blogg! Han vet iallafall svaret pâ vad "fâgeln" kan vara för nâgot. Det kan vara en ormörn.
Min pappa är ornitolog sâ han bör pricka rätt.

Karin said...

Katarina: Tack!

Dosiss: Jag tror att din pappa har helt rätt, Y sa något om orm men jag har aldrig i mitt liv hört talas om en ormörn. Tur att det finns folk som har koll och kan informera oss obildade!

Lisa said...

Ah gud vilken härlig dag ni verkar ha haft. Att vara ute i fint väder och samtidigt röra pa sig, speciellt i naturen är verkligen det bästa.

Kram Lisa

Anonymous said...

Det heter Palestina.

Karin said...

Lisa: Ja, vi säger varje gång "varför gör vi inte det här oftare!", man mår verkligen bra av det.

Anonym: Om man anser att FNs beslut 1947 saknar betydelse så kan man gott kalla det för Palestina. Men omm man lever i verkligheten heter det Israel.