Friday, April 17, 2009

Pesachträd

Tove visade igår foton på ett blommande träd på sin blogg och hade ingen aning om vad det hette. Som tur var hade jag redan planerat ett inlägg om just det här trädet och har ju stenkoll på vad det heter. Det rätta namnet är Bauhiniaträd men i Israel kallar de flesta det för Pesachträd eftersom det brukar blomma som vackrast under just påsken. Vår gata är kantad av dessa träd med antingen vita eller rosa-lila blommor och just nu är det mer blommor än blad på dem. Vackert som bara den är det iaf.

5 comments:

Tove said...

Tack min egna "Wikipedia"!! :)

Karin said...

Tove: Ja, egentligen är det väl maken som ska tackas, jag är mer "träd och buskar"-typen som du...

Katarina i Holon said...

Väldigt vackra!! Jag har otroligt dålig koll på vad träd och buskar heter i Israel. Men vi lär oss på våra naturresor, har tom köpt en liten bok med bilder och namn på de 500 vanligaste arterna i landet.

No-one said...

Verkligen vacker!

Karin said...

Katarina: Yardens pappa kan typ alla träd, blommor och fåglar i Israel så han har lovat att lära upp Ella. Yarden kan en hel del med så jag får ständigt höra vad saker och ting heter på våra vandringar men det försvinner på en gång...

Pixalexia: Visst är de!