Monday, December 29, 2008

Vardag i Mellanöstern

Det har väl knappast undgått någon att Israel attackerar Hamas-mål i Gaza som ett svar på deras ständiga raketbeskjutningar av södra Israel. Som en följd av detta ser man den här bilden när man tittar ut från vår balkong.

Ok då, det var ett jättedåligt skämt. Det är en bild på när civilförsvaret (hemvärnet?) hade en övning i vårt område på självaste julafton. Fråga mig inte vad alla tvättkorgar är till för.

Hur som helst är det nästan som vanligt här. Solen skiner, apelsinerna hänger i träden och det enda vi märker är de ständiga ljudet av flygplan som lyfter och landar på flygbasen som ligger 15 min ifrån oss. Det är svårt att förstå att Gaza bara ligger ca 5 mil ifrån oss. Enligt uppgift befinner vi oss utanför det område som Hamas raketer kan nå, får hoppas att det stämmer. Men jag får väl erkänna att jag funderat på att ställa in ett par vattenflaskor i vårt "säkerhetsrum", ett specialbyggt rum i vår lägenhet med extratjocka väggar och järnjalusier som man kan dra för det lilla fönstret. Ett sånt rum finns i de flesta nybyggda lägenheter i Israel. Kan dock inte påstå att jag känner mig orolig. Värre är det för Yardens bror som bor i Beer-Sheva och pluggar i utkanten av Sderot, Beer-Sheva ligger inom räckvidden och Sderot är ju den stad i Israel som fått de flesta raketer över sig. Y sa med den typiska israeliska galghumorn igår när brorsan, som varit förbi oss på vägen hem, åkte "ta det försiktigt nu och hoppas att vi får se dig igen, du är ju trots allt min bror".

8 comments:

yllet said...

Nej usch det har inte undgått oss. Jag vet inte vad jag ska skriva för vad jag än börjar med så blir det fel. Men bra att ni har säkerhetsrum! Det kan man alltid ha använding av! Man kan lagra kossor där tex!

Karin said...

Yllet: Nä, huruvida det är rätt eller fel det som pågår kan vi ju lämna utanför den här bloggen, finns så många andra ställen att diskutera det på. Men säkerhetsrum är bra, det är dessutom nästan helt ljudisolerat så hade vi fått en kolikbebis vet vi ju var hon hade fått sova... ;-) Fast tills vidare tjänstgör det som arbetsrum/pianorum.

yllet said...

men nejje. ni får ju inte ställa in Ella där!! ;) Y om han hade vägrat julen kanske? :D

Anonymous said...

Vad skönt att du skrev om det här, jag har faktiskt funderat men visste inte riktigt hur jag skulle fråga.

Unknown said...

Nej usch vad jobbigt med din svâger som bor sâ nâra. jag hoppas att det gâr att hitta en lânvarig fredlig lösning. Vad bra med ett säkerhetsrum.

Karin said...

Yllet: Nu var hon ju smart nog att inte bli kolikbarn så hon har klarat sig hittills! Men lagom till tonåren så kanske vi kan stänga in henne där?

Katarina: Fråga på bara, jag bor ju i Israel och då vänjer man sig vid direkta frågot! :-) men jag tänkte att ni nog funderade lite...

dosiss: Ja, lite jobbigt är det, slog ned två raketer i närheten av där han bor idag. En fredlig lösning hoppas vi alla på även om inte jag kan förstå hur. Får hoppas att jag inte behöver använda rummet bara!

No-one said...

Har tänkt på dig/er när jag läst nyheterna, vad konstigt ändå - något som för oss hemma i Sverige (tack och lov) är så totalt främmande och overkligt... Skönt ändå att ni har det bra där ni bor!

Karin said...

Pixalexia: Det konstiga är att trots att jag bor ca 5 mil från Gaza så är det fullständigt overkligt för mig med. Och jag hoppas att det fortsätter att vara overkligt...