Monday, December 29, 2008

Lingon- och rosmarinbröd

Jag måste bara dela med mig av det fantastiskt goda lingon- och rosmarinbrödet som jag bakade till julbordet. Det är en framtida klassiker, och funkar ju även till vardags och inte bara till jul. Jag är ju något av en receptknarkare och det här receptet hittade jag i en Arla-broschyr som jag sparat från 1999! Man kan tycka att det är onödigt att släpa med sig receptbroschyrer vid en utlandsflytt - speciellt när alla recept finns på näte - men de här småbroschyrerna är ju alldeles utmärkta att ligga och flukta i innan man somnar.

Till 2 st runda kransar behövs det här:
50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37°
25 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk honung eller sirap
250 g Kesella lätt
1 dl rårörda lingon
ca 17 dl ljust matbrödsmjöl
2-3 msk hackad färsk rosmarin eller 2 tsk torkad

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör tills jästen löser sig. Tillsätt smör, salt, honung, Kesella, lingon och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250°. Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Dela den i två delar. Platta ut varje del till ca 1 cm tunn kaka. Strö över rosmarin och rulla ihop. Vrid och forma till runda kransar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Skär tvärgående jack i kransen med en vass kniv. Låt jäsa ca 20 min. Grädda i nedre delen av ugnen 10 min, sänk till 200° och grädda ytterligare 25 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk. Garnera ev med några rosmarinkvistar.

Jag använde lingonsylt eftersom jag inte hade några rårörda lingon och det funkade finfint och den där lätt Kesellan ersatte jag av något mindre lätt gvinna levana (och eftersom större delen av mina läsare befinner sig utanför Israel så var det sista fullständigt onödig information). Funkar utmärkt att frysa dessutom för er som inte vräker i er bröd, smakar som nybakt när man tinat upp det i micron.

6 comments:

Svensk chekchouka said...

mmuma vad gott! och vilket snitsigt kort till!!
kram

Karin said...

SC: Riktigt sådär pyntade var inte mina, det är Arlas foto.. kram!

Millan said...

Har inte så mycket att säga om brödet (förutom att det ser smarrigt ut). Ville bara önska dig ett riktigt gott nytt år!

Karin said...

Millan: Tack detsamma!

Annika said...

Låter supergott!
Klart man skall spara gamla Arla-broshyrer. I synnerhet från den gamla goda tiden, innan alla recept började bygga på att man använder Arlas egna färdigsmaksatta produkter...

Karin said...

Annika: Ja, Arla har oftast rätt bra basic-recept, sånt som funkar att laga när man inte har så mycket tid och ork. Fast det stämmer, det känns rätt dumt när man ska ha någon av arlas färdiga såser i och så har jag ingen aning om hur tjock såsen är, hur mycket smak etc. Då är det tur att jag är rätt dålig på att följa recept ändå och improviserar friskt!