Friday, February 12, 2010

Caipirinha med Döden - Maria Ernestam

Är lite lat idag så jag kopierar helt enkelt vad som sägs om handlingen i boken från AdLibris:

När Ericas sambo Tom berättar att han vill ta en paus i deras förhållande, rasar hela Ericas värld. Hon som trodde att deras liv tillsammans var perfekt! Sent en kväll när Erica tröstat sig med några glas vin, ringer det på dörren. Utanför står en stilig man som presenterar sig som Döden. Och utan att Erica riktigt har förstått hur det gått till, har hon bjudit in honom.

Döden visar sig vara en charmerande man som gärna lagar fantastiska middagar och vet att uppskatta ett glas gott vin. Dessutom är han en bra lyssnare och beter sig alltid som en oklanderlig gentleman. Inte konstigt Erica låter sig charmas. Men att inleda en relation med Döden får alltid oanade konsekvenser ...

Har tidigare läst "Busters öron" och "Alltid hos dig" av samma författare och den här boken placerade sig mittemellan dem i betyg (med "Alltid hos dig" som en klar favorit). Jag tycker att det är en brilliant story i grunden, inleda ett förhållande med Döden. Tyvärr är slutet lite av en besvikelse vilket drar ned betyget men det är en lättläst, underhållande bok i stort och den får en stark trea av mig.

2 comments:

yllet said...

åh! det är min precis-innan-jag-föder-lillbusen-bok!

Karin said...

Yllet: Ah, här har det minsann hunnits med en del andra böcker och ingen lillkille har kommit ut än. Fast å andra sidan vill jag ju gärna att han väntar ett tag till.