Thursday, July 30, 2009

Alltid hos dig - Maria Ernestam

Alltid hos dig är den andra boken jag läser av Maria Ernestam, den första var Busters öron. Jag tycker att hon skriver jättebra och den här boken var dessutom bättre än den första jag läste. Man får följa tre historier parallellt - en om Inga, vars man nyligen dött i en hjärtattack, som vilar upp sig i sitt sommarhus i Marstrand och där börjar nysta i en släkthistoria, en om Ingas farmor som ung under första världskriget och en om Ingas farmor under hennes sista tid i livet. Ibland kan jag bli lite irriterad på att det plötsligt byts till en annan historia när jag vill fortsätta med den jag precis läst men för det mesta så flyter det på bra. En stark fyra får den av mig. Jag har även Caipirinha med döden av samma författare väntandes i bokhyllan men den får vänta lite, några andra böcker får komma emellan.

5 comments:

karro said...

blev lite besviken på Caphrinia med döden, Busters öron var ju helt kanon, så jag har inte vågat mig på denna

Anna said...

Jag tyckte också Caipirinha med döden var lite skum - fast ända sen jag läste den har jag undrat vilken färg min själ har för i den boken pratas det en himla massa om själar och att de är olika färg beroende på hurdan människa man är...

Karin said...

Karro och Anna: Aj då, jag som trodde att jag hade något att se fram emot. Fast å andra sidan har jag ju nu ganska låga förväntningar på den så jag kanske inte blir besviken. Och vad gäller själar så tror jag att min är ljusgrön, utan att ha någon som helst aning om vad det står för! ;)

Äppelträdet said...

Jag gillar alla hennes böcker! Var lycklig att du har ett par kvar! :)

Karin said...

Äppelträdet: jag tycker att det verkar som att vi har hyfsat lika boksmak så jag håller tummarna för att det ska stämma här med!