Sunday, November 29, 2009

Oracle Night - Paul Auster

Sidney Orr är en författare som, efter en längre tids sjukdom, drabbats av skrivkramp. Tills han en dag av en händelse går in i en liten bokhandel och köper en blå anteckningsbok som plötsligt får orden att flöda. Det blir många nivåer här - en bok om en författare som skriver om en en förläggare som får en okänd bok av en känd författare i sina händer...

Paul Auster är en av mina favoritförfattare och jag gillar verkligen hur han skriver. Jag blir alltid lika sugen på att flytta till, eller iaf besöka, New York efter att ha läst någon av hans böcker. Oracle Night är kanske inte någon av hans bästa böcker men av mig får den ändå en fyra.

5 comments:

Arsouille Team said...

Hmmm, namnet säger mig nâgot. Undrar om jag har läst ngt av hans alster?

Katarina said...

Jag tyckte hans New York trilogi var fantastisk, och har läst några till som jag verkligen tyckt om. Men ändå har han inte blivit någon som jag håller utkik efter. Tack för påminnelsen!

Karin said...

Dosiss: New York-trilogin kanske? Den är väl hans mest kända tror jag.

Katarina: New York-trilogin var den som fångade mig en gång i tiden, för ca 15 år sedan... (börjar vara dags för omläsning).

No-one said...

Paul Auster är en av mina favoriter också - särskilt New York Triologin! Nu blev jag sugen på den här. Tack för recension!

Karin said...

Alexia: Jag måste nog ta och läsa om den snart.