Wednesday, July 15, 2009

Tand

Det är nog dags för tänder. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det hittills i Ellas liv. Från att Ella blev ungefär ett halvår har jag trott att det varit på grund av tandsprickning som hon vaknat upp varannan timme/varit sur och grinig/haft feber/inte velat äta/osv osv. Men inte då. De senaste veckorna har jag börjat fundera på om det är dags att börja prova ut löständer åt henne. De kommer ju aldrig...

Men så för någon vecka sedan började hon plötsligt att dregla, något som hon aldrig gjort tidigare. Och vispa runt med tungan i och utanför munnen. Tänderna! Men inte såg eller kände jag något inte. Och de senaste dagarna har hon varit gnällig och tvär vilket inte heller hör till vanligheterna. Men snälla, låt det vara tänderna, det börjar verkligen att vara dags... Och jag letar febrilt efter svullet tandkött och små vassa kanter medan Ella blir riktigt ilsk. Inget.

Tills plötsligt - medan Ella "flygandes" över mitt huvud ger ifrån sig ett glädjetjut ser jag den plötsligt. Tanden. I överkäken. Och här har jag letat som besatt i underkäken för det är ju där de kommer först enligt att föräldrasajter. Det borde jag ju ha vetat - hon är ju ganska speciell min tjej!

7 comments:

Tove said...

Grattis!! Bättre sent än aldrig, eller hur! Inget barn är det andra likt. Snart biter hon dig i axeln...

Sassa said...

Härligt! En riktig Pioneer! :)

Sara Kallus said...

Yeeeey! Gratulerar. :D
Vilket datum fyller Ella 1 år på tal om något helt annat?

Karin said...

Tove: Ja, hellre nu när jag slutat att amma! Än har hon inte hunnit bita mig men hon gnager på det mesta nu så jag antar att det bara är en tidsfråga.

Sassa: Verkligen!

Sara: Tackar! Hon fyller den 6 augusti. Kan ni inte komma hem snart?

Katarina i Holon said...

Mazal Tov!

Lisa Christensen said...

Grattis! Lustigt att tanden kom i överkäken först. Jag fick inte tänder förrän jag var 10 månader och Julie fick sin första vid samma ålder, men vi väntar fortfarande på att de ska komma i överkäken på henne...

Karin said...

Katarina i Holon: Todda!

Lisa: Ja, de brukar ju nästan alltid komma nere först. Vad lustigt att det tar sån tid för nästa tänder, jag trode att de skulle komma som ett litet pärlban efter varandra när de väl börjat!