Tuesday, July 14, 2009

Dubbla slag - Malin Persson Giolito

För några veckor sedan slängde jag mig över Dubbla slag av Malin Persson Giolito och läste ut de 370 sidorna på två dagar. Tur att man har vant sig med lite sömn säger jag... Dubbla slag handlar om Hanna som blir rekryterad till statusfyllda advokatbyrån och gör karriär tills hon börjar få barn. När hon är gravid med tredje barnet inser hon att hon sitter undanskuffad i en skrubb och att hon inte anses ha någon framtid inom firman.

Boken är någon form av chic-lit fast för oss morsor som inte längre kan identifiera oss med de där läckra tjejerna i högklackat som hänger på coola klubbar på helgerna. Förkylda ungar, oförstående makar och stressade vänninor som har fullt upp med sitt. Inte så mycket glamour med andra ord. Men en rätt hög igenkänningsfaktor.

Boken lästes ju ut på ett kick - både för att den var lättläst med bra flyt och för att jag verkligen gillade den. Att hon sen visade sig vara dotter till Leif GW Persson är i mina ögon inte något minus, han var lite av en idol hos mig när jag var i 12-årsåldern (eller när det nu kan ha varit, fråga mig inte varför bara - jag har inget minne av varför). Men det fick jag reda på först ikväll. Hur som helst, jag gillade boken, jag kommer med största säkerhet köpa hennes nästa bok om det kommer en sådan. Jag tror faktiskt att hon ska få en fyra av mig idag. Ja, banne mig, det får hon.

2 comments:

No-one said...

Ah, tack för tips! Har funderat på att läsa den. Nu behöver jag inte fundera mer.

Karin said...

alexia: nä, det är bara ta och skaffa dig den nu!