Tuesday, July 21, 2009

Never let me go - Kazuo Ishiguro

Läste ut "Never let me go" för några dagar sedan. Bokens berättare är Kathy, 31 år och vårdare ("carer", läste den på engelska men jag antar att det är översättningen). kathy bjuder på tillbakablickar från Hailsham, skolan där hon tillbringade sin barndom och lärde känna sina bästa vänner Tommy och Ruth, som man också får läsa mycket om. I början verkar det vara vanligt internatskoleliv men så småningom inser jag att det är något väldigt speciellt med eleverna på Hailsham. Tänker inte avslöja mer av handlingen för det är det mest intressanta i boken, hur fler och fler detaljer dyker upp tills man till slut börjar förstå vad deras uppgift i livet är. Ishiguro skriver bra men jag blir ändå inte särskilt fångad. Det känns faktiskt som att jag borde ge den ett bra betyg och att det är jag som är lite korkad som inte gillar den bättre. Det får bli en trea.

No comments: