Tuesday, July 21, 2009

Dagens rätt - yoghurtmarinerad kyckling med rotsaksröra

Naturligtvis så blir det där med "Dagens rätt" ett problem på en gång. Till lunch åt jag rester av gårdagens soppa och ikväll är Y och spelar beachvolleyboll med sina kollegor så jag plockade fram ytterligare rester från frysen och värmde upp. Som tur är så tog jag kort på maten när vi åt den första gången så ni slapp ett foto på uppvärmda rester i en glasslåda!

Naturligtvis har jag snott receptet från någon blogg eller receptsajt men jag kommer faktiskt inte ihåg var så det är bara att ge kredd till den som fixade receptet från början, vem det än var... Jag har inga absoluta mått, smaka er fram till vad som känns bäst istället! Här kommer iaf en ingredienslista:

kycklingfiléer
yoghurt
vitlök
basilika
timjan
rivet skal från lime el citron
potatis
sötpotatis
zucchini
rotselleri
rödlök
fetaost
chili flakes (funkar så klart med färsk chili/chilipeppar/piri piri eller något annat chili-aktigt)

Gör en marinad på youghurt, vitlök, basilika och timjan. Skär kycklingfiléerna i mindre bitar och lägg ned dem i marinaden. Låt stå och dra i kylskåp några timmar. Lägg över kycklingen i en ugnsfast form och ställ in i ugnen, 250 grader i ca 10 min.

Skär ned rotfrukter och lök i kuber - jag använde potatis, sötpotatis, rotselleri, zucchini och rödlök (i klyftor). Stek dem i olja och tillsätt salt, peppar och färsk timjan. Och eftersom potatis behöver betydligt längre tid än t ex zucchini så är det ju smart att lägga i den i pannan först så att den får lite mer tid på sig. Blanda i lite tärnad fetaost till serveringen.

Gör en sås på youghurt, vitlök, rivet lime- eller citronskal, salt, peppar och lite (mycket?) chili flakes. Smakar finfint tillsammans med en öl på balkongen.

4 comments:

Katarina i Holon said...

Spännande att se nu om du kommer orka att ligga på topp med dagens rätt...här skulle vi kunna ha samma 3 kort på barnens lunch år ut och år in, tyvärr. Vitt ris, makaroner, köttbullar, schnitzel...mina ungar är inga gourmeter precis. Synd, mat som är så gott!!

Karin said...

Katarina: Hmm, jag kör med veckomatsedel så hyfsad variation borde det bli. Fast det är ju inga kulinariska höjdpunkter varje dag direkt. Min dotter ratade all burkmat i Sverige, däremot äter hon gärna och mycket av min hemlagade mat. I förrgår smakade hon på rökt lax och gillade det skarpt, hon kommer att bli dyr i drift!

Katarina i Holon said...

Mina har heller aldrig gillat burkmat! Och jag gillade aldrig att ge dem burkmat heller. Färsk hemlagad mat kändes absolut som ett bättre alternativ! De åt allt i början, sen började de kräsna sig och rata massa olika saker. Men nu är vi på rätt väg igen och de äter lite av varje igen. I alla fall Noam, Yael är hopplös!

Rökt lax gillar vi här också, mums!

Karin said...

katarina: Det måste kännas lite trist när de har snöat in på sån typisk barnmat, skönt att det börjar vända.