Friday, May 01, 2009

Intervju

Igår var vi på intervju på Inrikesministeriet. En sån där för att kolla om vi verkligen är ett riktigt par som man måste göra årligen för att få ha kvar sitt uppehållstillstånd. Inga större problem, fick dra hela historien från början eftersom det var första gången vi blev intervjuade i Rehovot.

Fick ett par svåra frågor - vad fick jag egentligen av Yarden i födelsedagspresent förra året och vad har jag för hobbies?? På A svarar jag "har ingen aning" och på B svarar jag "Hobbies?? Jag har en bebis...". Tog iaf upp presentfrågan när vi satt tillsammans efter att intervjuerna var avklarade och han kom inte heller på vad jag fått så jag hävdade att jag borde få dubbla födelsedagspresenter i år. Det är väl rättvist?! De trodde på oss den här gången också, men inför nästa gång får vi nog se till att ha skaffat ett till barn för att det inte ska verka misstänkt...

4 comments:

annai said...

Haha. De ställer säkert sådana frågor för att se om de kan få igång lite bråk mellan makarna! "Du gav mig ingen present förra året!! Du är såååå egoistisk!!"
Hur länge måste ni gå på intervjuer? Får man permanent tillstånd efter några år?

Karin said...

Annai: Och börjar man inte bråka så är man inte ett riktigt par! ;-) 4 år ska man ha det temporära uppehållstillståndet innan man kan bli medborgare. Intervju har man en gång om året.

Lisa said...

Det är ju sa himla annorlunda sa fort man är utanför Europa. Mycket krangligare liksom. Sa du kommer alltsa fa dubbla nationaliteter om nagra ar?

Kram Lisa

Karin said...

Lisa: Ja, det är ju himla praktiskt att kunna jobba i hela Europa utan (alltför mycket) krångel. Ella har redan dubbla nationaliteter och tanken är väl att jag ska få det också.