Friday, April 03, 2009

Fixa möbler

Inredningshysterin är inte riktigt lika stor i Israel som i t ex Stockholms innerstad. Jag har mina egna teorier om varför det är på detta sätt. Nummer ett är att man inte tillbringar lika mycket tid hemma i Israel som man gör i Sverige. VI går iaf ofta ut när vi träffar kompisar, att bli hembjudna till någon på middag sker i stort sett bara på olika högtider (förutom de obligatoriska familjemiddagarna varje helg då...).

Den andra anledningen är att israelerna är galna i att återanvända saker. Och det spelar inte så stor roll från vem det kommer och i vilket skick de är - man slänger inte saker!! När vi träffades hade Yarden en säng som sett sina bättre dagar. De dagarna var åtminstone 10 år tillbaka i tiden. Jag vägrade att låta den gamla knöliga madrassen stanna i vårt hem särskilt länge men sängen som kom från Ys pappas kusin gick genast vidare i näringskedjan och hamnade hos Ys syster.

Det här tänkandet gör ju att det blir lite svårt med någon slags enhetlighet i inredningen och då kan man lika gärna strunta totalt i det. Men ibland är det ju ganska kul att ta vara på något gammalt och fixa till det lite. Det är precis vad jag gjorde i förra veckan med en TV-bänk som en roommate till Y lämnade kvar i en gammal lägenhet som de delade för några år sedan. Sedan vi flyttade till Rehovot har den här bänken stått ute på balkongen och fungerat som grillbord. Men det tog mycket plats och passade inte in i min bild av vår nya, fantastiska balkong så jag bestämde mig för att fixa till den och ställa in den i Ellas rum. Och även fast resultatet inte är helt perfekt så är jag rätt nöjd, det var faktiskt jättekul dessutom!

4 comments:

Mia said...

Samma sak reflekterade jag över i Frankrike. Det är helt klart att man inte är hemma på samma sätt tror jag.

Du har helt rätt, systern kommer ha huvudvärk i cirka ett års tid tror läkarna. Det är som när bebisar tandar sa dem, hjärnan måste lära sig något nytt o ju äldre man blir desto svårare blir det och det gör hjärnan trött = huvudvärk. Men vi får hoppas det är värt det.

Härlig helg
Kram MIa

Viveca said...

Men åh! Det blev jättesnyggt!

No-one said...

Wow! Snyggare än nytt!

Karin said...

Mia: Vi svenskar behöver verkligen ett mysigt hem för att klara hela vintern tror jag! Så häftigt med din syrras operation, ska bli spännande att höra hur hon tycker att det är!

Viveca: Tack, jag har redan börjat fundera på vad jag ska göra härnäst!

Pixalexia: Nja, de skavda kanterna hade jag gärna varit utan men förutom det är jag jättenöjd.