Friday, May 23, 2008

Historien om tvättmaskinen...

I lördags kväll beställde jag en tvättmaskin på nätet. Skönt att slippa springa i affärer och så är det lätt att jämföra priser. En Bosch som rymmer 6 kg och som har en centrifug på 1000 varv/min. Det tyckte jag lät bra. På måndag blev jag uppringd av en kille på företaget som berättade att panelen var på spanska och att det inte fanns något program för 30 graders tvätt, det är så i Europa, hävdade han... Ja tjena, hur många år har du bott i Europa, tänkte jag.

Iaf så rekommenderade han en annan maskin, som naturligtvis var 200 shekel dyrare än den första. Bad honom skicka mig ett mail med information om den maskinen innan jag bestämde mig. naturligtvis fick jag inget mail förrän dagen därpå och då var det helt tomt. Ett par telefonsamtal senare hade jag iaf fått ett mail med alla uppgifter och beslutade mig för att byta till den maskin de rekommenderade. Då ringer en ny kille upp och säger att mitt kort inte fungerar och de vill att jag ska lämna mitt nummer igen. Men då var jag så jädra less på dem så jag bara sa åt dem att strunta i hela beställningen.

På kvälllen gick jag återigen in på nätet och beställde den rekommenderade maskinen, men från ett annat företag, 200 shekel billigare, dvs samma pris som den första maskinen jag beställde. Som hittat! Men tror ni inte att de ringer dan därpå och säger att de inte har maskinen i lager, att det kommer att ta två veckor innan den kan levereras men att de istället rekommenderar en annan maskin som, tadaa, är 200 shekel dyrare? Och tror ni inte att det är samma maskin som den allra första maskinen som jag beställde? Jag började bara garva när han säger det och frågade hur det egentligen var med panelen på spanska och saknaden av program för 30 grader. Det stämde inte alls tydligen. Och när jag hade förhandlat ned priset till samma pris som den första maskinen tyckte han att det var läge att lägga på en fraktavgift. Som ingick i priset på den maskin de inte hade i lager... men vid det laget var jag riktigt uppeldad och vägrade ställa upp på något sådant tjafs och såg till att killen skickade både mail och fax där alla detaljer ang beställningen fanns med - lägre pris, gratis frakt och saknas 30-programmet så åker maskinen tillbaka på en gång.

8 comments:

Anonymous said...

Och allt detta på hebreiska?!? Du är banne mig ett språkgeni av sällan skådat slag.

Anonymous said...

Men vilket gorm !! Men jag håller med Kicki som oxså har skrivit. Har du gjort allt detta på hebreiska ?? Klart imponerad !!

Ha det bra !!

No-one said...

Hahahahahahah!!! Vilken PÄRS!!!

Svensk chekchouka said...

asg! du börjar ju fâ fjâng pâ det där!! Vi var och skulle handla tvättmaskin, diskmaskin, tv, kylskâp och gasplattor, jag behöver inte förklarar va? Vi gick ut tomhänta och ordentligt uppretade... fniss. Tack,för senast , det var verkligen jättekul! Jag hade superdâlig uppkoppling pâ hotellet, det är därför jag inte hört av mig... Kan inte du maila din mail till mig pâ facebook?
kram

Saskia said...

Hahaha ojojoj, ja bra att du har skin näsan! :)

Karin said...

Kicki: Vissa saker är jag rätt bra på om jag får säga det själv. Snacka tvättmaskiner är en sak, men du skulle höra mig när jag beställer mat, det är jag grym på!

Anne: Ja, jag vet ju inte hur bra det lät men jag var tillräckligt uppretad för att inte bry mig om jag gjorde fel!

Alexia: Det är lite som historien med era bordsben...

SC: Räcker gott med ett par grejor åt gången, förstår ungefär hur ni lär ha känt er... Tack själv, jag mailar dig inom kort!

Saskia: Ja, utan skinn på näsan kommer man inte långt i Israel!

Jenny said...

Det ar inte sa konstigt att man oftast far en kansla av att man blivit lurad nar man gor inkop i detta land :)

Som nar man hittar ett snyggt kladesplagg som man skulle behova ha storlek medium pa och som de bara har i storlek small sa far man forklaringen att det ar EGENTLIGEN en medium - det ar bara felskrivet pa etiketten - och den sitter ju PERFEKT! Kanske - om man ar blind!

Imponerande sprakkunskaper fran din sida maste jag saga! Jag overlater sadana samtal till min man trots att jag bott har i snart nio ar! Fast det ar kanske en form av lathet ocksa..

Karin said...

Jenny: Ja, det krävs nästan att man ska käfta lite för att få som man vill. Jag önskar att jag också kunde lämna över det till min man men då skulle det ju aldrig bli något gjort här...