Friday, April 02, 2010

James Frey - Bright Shiny Morning

För mer än en månad sedan läste jag ut "Bright Shiny Morning" av James Frey. Boken handlar om ett antal människors liv i Los Angeles - från uteliggaren i Venice, via den mexikanska städerskan till den framgångsrike skådespelaren som försöker dölja att han är gay. Mellan varje kapitel finns det insprängt historiska fakta om LA.

James Frey är en duktig författare, historierna i boken är övervägande spännande och intressanta att följa och greppet med LA-fakta ger faktiskt ytterligare en dimension till boken, även om det ibland blir lite långrandigt. Däremot skulle det vara helt fel av mig att rekommendera just den här boken av honom om man inte redan har läst "A million little pieces" och "My friend Leonard" som båda är helt fantastiska böcker (speciellt den första). Och jämfört med de två böckerna så är "Bright Shiny Morning" en förvisso trevlig bok men knappast i närheten av någon bästa-lista.

2 comments:

Katarina said...

Jag blev riktigt nyfiken och sugen på att läsa boken. Har inte hört talas om James Frey tidigare vad jag kan minnas.

Kollade in "A million little pieces" eftersom du hellre rekommenderade den, men den är nog inte för mig. Jag har svårt för "drog"-böcker.

Karin said...

Katarina: Jag är en fullständig sucker för beroende-böcker, förstår inte varför eftersom jag inte alls kan identifiera mig med personerna i dem. Som en kompis till mig sa - du skulle bli världens sämsta knarkare, du skulle ju bara lägga av hela tiden!

"BSM" verkar vara en bok som man antingen älskar eller hatar, har läst en del recensioner och vissa sågar den jäms med fotknölarna medan andra höjer den till skyarna. Y tyckte att den var ett slöseri med tid, jag gillade den.