Saturday, March 06, 2010

Syster - Bengt Ohlsson

Jag tycker lite synd om Bengt Ohlsson. Tänk er själv liksom, att vara författare med många produktiva år framför sig men redan ha skrivit sin bästa bok. Hur orkar man dra igång projektet med en ny bok när den med största säkerhet inte kommer att bli lika bra som "Gregorius"? Det innebär ju inte att "Syster" är en dålig bok, bara att förväntningarna är för högt ställda. Boken hamnar någonstans mellan en trea och en fyra.

Marjorie är i nioårsåldern och tycker att hennes familj är världens roligaste. Men en dag i maj försvinner hennes storasyster Miriam, och allting förändras.

Föräldrarna deltar alltmer intensivt i sökandet, och under tiden får Marjorie bo hos sin faster Ilse i hennes stora hus vid havet. Ilse berättar historier för henne. Sanna historier om Marjories pappa som tidigt blev faderlös och som var rädd för allting. Påhittade historier om en drottning som slutade tala, och hur hennes tystnad slet sönder kungariket.

här skriver Bengt Ohlsson själv om Syster.

7 comments:

Eva Henriksson said...

Precis så har jag tänkt.
Inget kan bli så bra.
Vi trodde att det skulle komma en bok till om kvinnan i Dr Glas. Men nej!

Karin said...

Eva Henriksson: Kerstin Ekman har ju också skrivit en bok som är kopplad till doktor Glas men det är ju inte heller från kvinnans sida. Skulle gärna läsa den dock.

TinTin said...

Jag har aldrig riktigt ens orkat läsa Gregorius, för att den var så extremt upphaussad, samt att jag inte kan komma ihåg Dr Glas om så livet hängde på det!
Har Syster och nej.... inte har jag börjat på den heller. Jag kanske ska börja med Dr Glas!

Karin said...

TinTin: Men då har jag ju lösningen för dig - börja med att läsa Syster så behöver du inte bli besviken på den. Sedan kollar du in handlingen i doktor Glas på Wikipedia och till slut läser du Gregorius. Jag trodde att den skulle vara tung och svår men det var den inte alls.

TinTin said...

Perfekt! Då är frågan om jag ska ta med den eller Wolf Hall till Venedig i helgen?

TinTin said...

Perfekt! Då är frågan om jag ska ta med den eller Wolf Hall till Venedig i helgen?

Karin said...

TinTin: Åååh, nu är jag lite avundsjuk, Venedig... Jag tycker iofs att Wolf Hall låter med som en Venedig-bok (googlade den) - storslagen och historisk!