Sunday, March 07, 2010

Lina Forss - Hallonbäcken

För ett par år sedan läste jag Lina Forss första bok, Vildängel, och tyckte om den. Så när jag såg att hon kommit ut med en andra del i serien om Timotej så passade jag på att köpa den. Jag har svårt för att sätta betyg på den här boken, jag tycker att hennes första bok var bättre samtidigt som jag plöjde den här på ett par dagar eftersom jag hela tiden ville se vad som skulle hända. Men, det finns väl ingen anledning att fundera mer över betyg - det är en svensk chic-lit som underhåller för stunden men inte så mycket mer. En svag trea tror jag betyget blir.

Det är den 30 augusti 1991, alla börser och fastighetsmarknader är på väg in i en lång och mörk övervintringsperiod. Det är snart nio timmar sedan mamma dog.

I sorgen efter sin mamma står 24-åriga Timotej och svajar, ensam och utan riktning i livet. Hon kastas mellan bjudningar hos sin välbärgade familj på Östermalm och hopplösa arbetsintervjuer i det tidiga 90-talets lågkonjunktur. När hon får jobb på den nystartade reklamradion, känns det som om hon hittat ett sätt att hantera tillvaron - med jobb och fester kan hon döva sorgen och saknaden. Så träffar hon den charmige Oden under en vild festnatt på Sandhamn. Kort därefter flyttar de ihop. Men tvivlet gror i Timotej - har hon hittat det hon söker nu? Eller är detta bara början?

2 comments:

Akan-Kakan said...

"Timotej"? "Oden"?! Var det slut på normala namn när den här boken skulle skrivas eller?

/Vän av ordning.

Karin said...

Akan-Kakan: Det verkar som så, hade väldigt svårt för namnet "Oden", kändes väldigt töntigt. Om jag inte kommer ihåg helt fel så hette Timotej dessutom "af Lilja" i efternamn...