Monday, February 15, 2010

Nattfåk - Johan Theorin

En ny kriminalroman av Johan Theorin som utspelar sig på Öland, denna gång under vintern.

När den kraftfulla storm som kallas fåken drar in över Öland gör man bäst i att hålla sig hemma. Fåken som kommer med is, snö och dimma och som drar med sig allt i sin väg. I Johan Theorins nya bok har det blivit vinter på norra Öland. Familjen Westin har nyligen flyttat dit från Stockholm, till en stor gammal ödegård som de tänker renovera. Snart får de höra en del ruskiga sägner om stället. Sådant som naturligtvis bara är skrock och vidskepelse. Eller? Det dröjer inte länge innan svårförklarliga saker börjar hända.

Jag gillade verkligen Skumtimmen av samma författare och den här är definitivt i samma klass. Men samtidigt som jag sträckläser så inser jag att egentligen gillar jag inte deckare. Jag har alldeles för vild fantasi så att läsa om läskiga saker, speciellt innan jag lägger mig, är inte min grej. Trots detta får Nattfåk en femma av mig och jag kommer att vilja läsa hans nästa bok när den dyker upp på pocket.

No comments: