Tuesday, January 19, 2010

Deckarmaraton

Nu var det länge sedan jag skrev något om böcker som jag läst men, tro mig, jag läser fortfarande. Jag har fortsatt att beta av böckerna som jag bytte till mig för länge sedan och det innebär en hel del deckare. Både bra och mindre bra.

Först ut var "Danslärarens återkomst" av Henning Mankell. Jag väljer ju sällan själv att köpa deckare men jag har ändå läst en hel del av Mankell och gillar honom nästan alltid. Den här boken var inget undantag. Ett mord på en föredetta polis sker i ett ensligt beläget hus i Sveg. En tidigare kollega, som precis blivit sjukskriven pga cancer, läser om mordet och bestämmer sig för att resa dit för att ta reda på vad som har hänt. En historia med nazistiska kopplingar på en internationell nivå börjar ta form. Mankell kan sitt jobb och boken blir snabbt fängslande. Lite skönt med en ny karaktär också, slapp se Rolf Lassgård som Wallander framför mig hela tiden. Såg nu att den här boken har filmatiserats med Jonas Karlsson i huvudrollen, honom hade jag gärna sett framför mig istället! ;) Fyra av fem blir betyget.

Nästa bok är "Fruset vatten" av Christina Schwarz. Hade aldrig hört talas om varken boken eller författarinnan tidigare men tydligen har den blivit vald till månadens bok i Oprah Winfreys bokklubb. Här handlar det om Amanda som flyttar hem till föräldrahemmet där systern Ruth och hennes dotter bor medan Ruths man befinner sig i Frankrike pga andra världskriget. Men Ruth drunknar en natt på den mörka isen och Amanda får ta hand om dottern. Men drunknade hon verkligen? Det är någonting som saknas i den här boken för jag fastnar inte. Två av fem.

Slutligen ytterligare en svensk bok - "Skumtimmen" av Johan Theorin. En liten pojke försvinner i dimman på Alvaret på Öland och återfinns aldrig. Hans mamma är 20 år senare fortfarande deprimerad och har inte kunnat släppa taget om sin son. Då får hon ett samtal från sin far som vill att hon ska komma till honom på Öland eftersom han tror sig ha funnit ny information i fallet. Den här boken är riktigt bra. Jag kan inte lägga ifrån mig den utan sträckläste långt inpå natten. Tror faktiskt att den sa få en femma av mig. Och då har jag ändå hört att hans nästa bok, "Nattfåk", ska vara ännu bättre.

3 comments:

Katarina said...

Jag har inte läst Fruset vatten, ingenting alls av Christina Schwartz faktiskt.

Men om de andra två böckerna tycker jag som du. Och jag tillhör de som tycker att Nattfåk var ännu bättre.

Unknown said...

Jag har läst samtliga utom Fruset vatten. Mankell och Theorin skriver väldigt bra tycker jag med;)

Karin said...

Katarina: Härligt, jag har någonting att se fram emot! Och jag tycker som sagt att du inte missat något som inte läst Fruset vatten.

Dosiss: Såg precis att Theorins nästa bok kommer ut i vår så då har vi ytterligare något att se fram emot.