Saturday, October 10, 2009

Bokrace

Efter ett bokbyte för ca två år sedan kom jag hem med ett gäng svenska böcker som i stort sett bara blivit stående i bokhyllan. Antagligen beror det på att det till stor del inte var böcker som jag skulle ha köpt själv utan de som verkade bäst av de tillgängliga. Hur som helst bestämde jag mig för ett tag sedan att det var dags att köra ett race för att beta av några av dem från listan (ja, jag har en lista över de böcker jag äger som jag inte har läst ännu, det är för närvarande 35 titlar på listan - jag är bokberoende...). Fast först läste jag två böcker som min mamma hade med sig senast hon var här och hälsade på.

Bodil Malmsten - Sista boken från Finistère Jag har ju tidigare erkänt att jag är fullständigt okritisk till Bodil Malmsten. Men det stämmer nog inte helt. Den här boken tycker jag nämligen inte jättebra om. Ok, hon skriver fortfarande underbart och mysigt men jag förstår helt enkelt inte henne - varför flyttar hon? Blivit övertalad av de tre onda männen? Less på mullvadshögar? Nä, ingen av hennes bästa böcker.

Linda Olsson - Sonat till Miriam En far som precis mist sin dotter börjar söka efter sin egen bakgrund. Vad hände hans far, vem var hans mor och varför tvingade kvinnan han älskade honom att välja mellan henne och deras barn? Historien utspelar sig på Nya Zealand, i Polen och i Sverige och språket är underbart. Jag tyckte nog bättre om den här än om hennes första bok - "Nu vill jag sjunga dig milda sånger". Mycket läsvärd, ladda upp med näsdukar bara!

Johanna Nilsson - Konsten att vara Ela Ela är i 20-årsåldern, jobbar på ett kafé, har ångest över det mesta och vill inte riktigt bli stor. Hennes närmsta vän är en äldre, sjuklig man i hennes hus vars hund hon går ut med. En dag hittar Ela en 6-årig flicka som bor i hennes källare och hon börjar försöka att hjälpa henne. Boken är väl ingen litterär höjdare men funkar utmärkt som tidsfördriv på en flygresa till exempel.

Roslund & Hellström - Box 21 En baltisk kvinna hittas misshandlad i en lägenhet med elektroniska lås i Stockholm. Hon är en av många prostituerade som hämtats från baltstaterna med löften om ett välbetalt jobb, blivit fråntagen sitt pass och sedan måste arbeta av skulden. Den här kvinnan planerar dock att hämnas. Kriminalromaner är inte riktigt min genre men den här gillar jag - ämnet är skrämmande och boken är bra skriven. läsvärd.

Olov Svedelid - Strömkantring Det är midsommar 2010 i Trosa och mitt under dansen runt stången börjar mörka moln torna upp sig och snart faller temperaturen och det börjar snöa. Några timmar senare är landet täckt av ett tjockt lager av snö och kaoset är fullkomligt. Över hela världen sker oförklarliga väderfenomen samtidigt. Maria West, klimatolog, får till uppgift att undersöka vad det är som har hänt. Ämnet skulle kunna vara intressant men boken är taffligt skriven och det känns löjligt med att läsa ett framtidsscenario som utspelar sig om ett år och som är väldigt långt från dagens verklighet. Jag läste, min vana trogen, ut boken men den får inga rekommendationer från mig.

4 comments:

Katarina said...

Imponerande - 5 böcker! Och bra kommentarer; tack.

Jag har alltid tänkt på Svedelid som en deckarförfattare. Han skrev ju bland annat Hassel-serkien som blev TV-serie och tillsammans med Leif Silbersky skrev han en serie om advokaten Rosenbaum. Så jag är fascinerad över att han skrivit den typen av bok. Framsynt också; han skrev den 2001 och dog själv 2008.

Fast jag blev ju inte direkt sugen att läsa den efter det du skrivit. :-)

TinTin said...

Vill också kommentera om Svedelid - det var ju synd att den inte var så kul.
Försöker minnas vad jag läste av honom. Måste varit Hassel och några ungdomsböcker.

Katarina said...

Oj, oj, du ger mig ny laslust, far val lagga dem pa min kopa lista nar jag rser hem till Sverige i slutet av manaden.

Harlig blogg du har!

Karin said...

Katarina: Jag blev lite förvånad över att den inte var bättre skriven. Lite kriminalroman finns det dck i den och den är rätt spännande ibland och hade kunnat vara riktigt bra. Om han bara hade kunnat hoppa över de där irriterande styckena bara... ;)

TinTin: Jag tror faktiskt inte att jag har läst något av honom tidigare - bara sett ett antal Hassel-deckare på TV.

Katta: linda Olsson tycker jag absolut att du ska köpa. Häftigt ställe du befinner dig på, ska läsa lite mer på din blogg strax!