Tuesday, January 19, 2010

Rakning

Jag och maken är inte riktigt överens om hur ofta han bör raka sig. Han har ingen enorm skäggväxt, ser bra ut i tredagarsstubb men ibland går hans lathet till överdrift. Jag har ingen aning om när en rahyvel senast rörde hans kinder men skulle tro att han befann sig på svensk mark. Troligtvis har han gått två veckor över tiden. Enligt min åsikt.

Jag har sedan några dagar försökt få honom att raka sig och provat alla möjliga sätt - smicker, utpressning, hot, vädjan... Våra konversationer smyger allt som oftast över till ämnet rakning:

K: Ska du inte lägga av att spela gitarr nu? Klockan är över elva.
Y: Kan du inte komma med lite konstruktiv kritik istället?
K: Ok, din gitarr och ditt skägg matchar inte varandra, du borde göra dig av med åtminstone en av dem.

Y (kommer sjungandes in i sovrummet): Honeypie, you are making me craaazy. I would shave but I'm laaazy...

Y: Science is a gift from God and you can quote me on that one!
K: Razor blades is a gift from God and you can quote me on that!

Nu har jag iaf fått ett löfte om att han ska raka sig när han är klar med sin uppsats. Det bör vara 1,5 vecka kvar. Tills dess strejkar jag. Matlagningsstrejkar alltså. Det gäller att lägga in sanktionerna där de sårar som mest!

8 comments:

Katarina i Holon said...

Kan han inte odla helskägg då? Fast det måste ju skötas och trimmas också, så det blir lika mycket jobb.

Min käre make rakar sig ungefär en gång i veckan, oftast på fredag. Han är ganska så svartbuskig framåt torsdag, men det stör mig faktiskt inte speciellt.

Jojo said...

Min var mycket mer vältrakad när vi träffades. Tre-fyra dagars stubb på överläppen och hakan, men renrakad resten. Nu har han i stället lagt till med ett kort helskägg, som han trimmar när det behövs. Nu gillar jag ju i och fär sig den looken också, men en annan fördel är att jag tycker att riktigt kort stubb är mycket stickigare än längre strån, så jag föredrar honom strax innan han trimmar sig... Vi har alltså den omvända diskussionen. Han vill trimma och jag gråter blod... ;o)

Karin said...

Katarina i Holon: Näää, då ser han antingen ut som en terrorist eller som att han gått och blivit religiös. En gång i veckan skulle jag vara väldigt nöjd med, då håller han sig fortfarande inom gränsen där jag tycker att det är snyggt.

Jojo: Dagen efter rakning är ju lite stickig men sedan tycer jag att det är ok. Nu är det så illa att hans dotter tittar på honom konstigt och undrar vem mannen med pappas röst är när han har rakat sig. Ett välansat skägg kan vara jättesnyggt men här beror det ju på lathet att det inte rakas så därför blir det ju inte heller välansat...

Katarina i Holon said...

Min man tas för potentiell terrorist lite då och då, haha! Han får ofta visa upp ID-kort för polisen, fniss, det kan han gott ha när han inte rakar sig!

Katarina said...

Ha ha - och se till att man inte tar till sanktioner som drabbar en själv. :-)

Jag gillar era små konversationer.

Karin said...

Katarina i Holon: Terrorist eller den där kriminelle typen som han liknar! Han har det inte lätt... ;)

Katarina: Precis, jag lider ju tillräckligt redan.

No-one said...

Ha ha ha, det är rätta takter!

Karin said...

Alexia: Och det lönade sig direkt!