Wednesday, April 29, 2009

Firande

Igår kväll vid solnedgång byttes den sorgsna stämningen från Yom ha'Zicaron (Memorial day) mot party och Yom ha'Atzmaot, Nationaldagen. Grillröken har legat som en dimma över Israel, varenda riktig israel firar självklart med att tända sin mangal (grill) på en ledig gräsplätt i någon park eller i trädgården.

Igår var vi hemma hos kompisar på fest där det grillades oavbrutet i 5-6 timmar - kycklingspett, kryddstarka korvar, blodiga biffar, grönsaker och marshmallows. Jag kom inte i säng förrän strax före tre och jag kan garantera att jag var väldigt nöjd när Yarden gick upp med Ella kl 05.45 imorse och jag fick sova vidare! Ända till nio fick jag sova - och då blev jag väckt av att mina brorssöner gastade "Ja må hon leva" för full hals i telefon.

En mycket nybliven och nyvaken 23-34-åring (det är hon längst till höger alltså...)

Som ni kanske förstår så fyller jag år idag - hurra till mig! Nu sitter jag och snaskar lite tårta efter att ha tillbringat dagen i toppen av en partikelaccelerator. Så är det när man är gift med en fysiker...

Så här ser det ut inuti en partikelaccelerator!
Och så här såg det ut på våningen ovanför
Utsikten var helt ok, här ser man vårt område t ex...

13 comments:

Minna said...

Hipp hipp hurra!
GRATTIS!

(vad heter det... yom yom holedet... eller nåt)

Karro said...

Grattis pa fodelsedagen!!!

Unknown said...

GRATTIS! Jag följer efter om nâgra dagar.

annai said...

Grattis Karin! Hoppas du hade en fin dag (i partikelacceleratorn!?)och blev riktigt bortskämd! Kram

Karin said...

Minna: Tack! Och du är helt rätt ute med hebreiskan.

Karro: Tack!

Dosiss: Tack! Jag hoppas att du meddelar när så att man kan gratta!

Annai: Tack! Jag väntar med att bli bortskämd ett tag till, min födelsedagspresent från Y är en dag på spa men vi måste tajma med barnvakt så vi får se när det blir.

Jenny said...

Du hade visst en intressant födelsedag! Kommande Spa dag låter också härligt. Vad go hon är Ella gumman, jättefina kort!

Anonymous said...

Grattis! Vi fyller år på samma dag!
/Susanne (som hittade din blogg via den israeliska chokladen i julas!)

Svensk chekchouka said...

yom holedet sameah!!!!

i efterskott dâ...
kram
u

Karin said...

Jenny: Ja, fast partikelaccelatorn var i ärlighetens namn mer nationaldagsfirande än födelsedagsfirande... Längtar verkligen efter spabesök!

Susanne: Åh, grattis till dig med! Nu är jag snart på väg till Stockholm så du får kolla upp vad du vill ha för choklad!

SC: Tack! Kram!

Lisa said...

Ah nej, jag missade din födelsedag.. STORT GRATTIS i efterskott!

Kram Lisa

Karin said...

Lisa: Tack så mycket! Nästa år ska jag meddela i förväg så att ingen behöver vara sen! :D

Tove said...

Bättre sent än aldrig - så grattis!! :D

Karin said...

Tove: Tack så mycket!