Sunday, January 04, 2009

Grönklädd

Jag har ju sagt att det känns ganska konstigt att titta på nyheterna och se vad som händer mindre än 5 mil hemifrån, vi märker ju nästan ingenting. Igår kväll gick ju Israel in med marktrupper i Gaza och det är ju inget som gör någon glad - mer människor blir inblandade och fler människor, nu från båda sidor, kommer att bli dödade.

Igår började många reservister att bli inkallade. Imorse när jag och Yarden klev in i hissen stod en kille i 30-årsåldern där, iklädd grön uniform. Y frågade om han hade blivit inkallad och var han skulle. Killen svarade: "Vart tror du? Först några dagars träning och sedan Gaza...". De utväxlade ett manligt handslag och Y sa "Tack, och lycka till". Medan Y fortsatte ned i garaget gick jag ut på bottenvåningen med hunden, tillsammans med den grönklädde. Även jag sa lycka till till honom och tänkte själviskt "åh vad glad jag är att det är han och inte Y". Fast sedan ser jag hur han kommer fram till bilen, vänder sig om och vinkar upp mot en balkong där hans fru och bebis står. Åh neeeej, vad jag önskade att han också hade sluppit. Fällde snabbt ned solglasögonen för att dölja tårarna som vällde upp. Vad jag hoppas att det kommer att bli en kort insats och att alla familjer ska få hem sina soldater vid liv.

15 comments:

Minna said...

*gulp*

Unknown said...

Nu gör det ont i vrângstrupen. Att vi aldrig lär oss av ârhundranden av krig. Nej usch!

Anonymous said...

Det här inlägget tycker i alla fall jag var lästvärt:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/04/vi-bor-stodja-hamas-i-kampen-mot-israels-folkmordspolitik

Karin said...

Minna coh Dossis: Nej, inget man vill vara med om.

Lovisa: Observera att han inleder med ett sakfel som reddes ut redan för typ ett halvår sedan - ha'shoa (i bestämd form) är Förintelsen, shoa (obestämd form) är katastrof - ingen israel skulle använda den första formen för något annat. Men, ja, den är väl läsvärd på sitt sätt.

Millan said...

Jävla skitkrig det ska finnas överallt :(

Jenny said...

Jag blir alldeles tårögd - fy vad hemskt det är. Jag hoppas också att det tar slut fort och att alla kommer hem välbehållna.

No-one said...

Ånej... Det finns egentligen inga ord som räcker till för att beskriva hur sorgligt det är, för alla inblandade, när människor krigar mot varann. Det är så djupt sorgligt, det ju så många fler än antalet dödade som "dör", om än inte fysiskt...

Sara Kallus said...

Oj, vad jag har mycket att säga om inlägget Lovisa delar med sig av! Målet med operationen är att förstöra Hamas infrastruktur och inte att utföra ett folkmord. Det är därför de ringer till ALLA hus och byggnader de bombar innan för att människorna ska ha en chans att utrymma. Dessutom släpps flygblad. Läste i DN igår att Hamas ropar ut till civilbefolkningen att de i stället ska stanna i sina hus och inte vara rädda. Hamas och Allah ska beskydda dem...
Jag hoppas bara att de svenskar som är intresserade av hela sanningen söker sin information från olika håll och inte bara genom Sveriges riktade media. Och en sak är säker. Om Israels armé inte fanns och gränserna till våra grannländer stod öppna skulle varken jag eller Karin sitta här idag. Med detta sagt gråter jag för alla stackars barn som kommer i kläm pga deras föräldrars dumhet. Jag hoppas detta hemska krig snart ska ta slut och att länderna kan leva i fred sida vid sida samt att det palistinska folket ska få en fungerande regering och sluta styras av terror!

yllet said...

Ja usch. Oavsett vad så är det ju för jäkligt med krig. :( Hoppas det tar slut fort!

Svensk chekchouka said...

de flesta tror att det är legosoldater och inte pappor som gâtt in i gaza.
Sara; bra att "vi" delar upp arbetet lite. Det finns mânga inlägg att svara pâ. Jag har ett fungernade team tillsammans med min aupairflicka, tillsammans svarar vi och upplyser om möjligheten att läsa "kritiskt" vad som stâr i svensk press.

Karin said...

Millan, Jenny, Alexia och Yllet: Nä, krig är verkligen skit och vi får hoppas att det blir slut på det så snart som möjligt.

Sara: Ok, om jag säger att jag håller med dig till fullo har jag slutat att vara opolitisk då?

SC: Ja, svensk press är rätt vinklad, även om jag faktiskt tycker att de är bättre nu än under Libanon-kriget. Ett tips är ju verkligen att läsa mer utländsk press. Y sitter t ex och kollar på Al-Jazeeras engelska kanal på nätet för att han tycker att det är hans plikt att inte bara se det från Israels sida.

Anonymous said...

Usch, tarögd blir jag och alldeles kall. Kan inte alls sätta mig in i hur det är att leva sa nära inpa. Tack för ett bra inlägg och var rädda om er där nere.

Kram Lisa

Karin said...

Lisa: Tack, vi försöker att leva som vanligt, är ju svårt att göra något annat när man inte heller förstår vad som pågår...

Anonymous said...

Jag läste det här på kulturen i Expressen - för en gångs skull inte bara "stackars lilla Gaza och dumma stora Israel".

http://www.expressen.se/kultur/1.1424337/hamas-cynism

Karin said...

Kicki: Fast då får du ju tänka på att han är direktdiskvalificerad eftersom man ju hör på hans efternamn att han är jude... Iaf, det är sällan man ser den här sidan i svensk media, respekt till Expressen som publicerar den!