Wednesday, February 03, 2010

Rygg, graviditet och viktuppgång

Igår var jag hos gynekologen för koll. Han är rätt skön och avslappnad min läkare, jag gillar det. När han frågade hur det var med mig så svarade jag sanningsenligt att min rygg gör vansinnigt ont. Han slängde ur sig en blixtsnabb diagnos: "du kanske är gravid, lägg dig där så kollar vi!". Men på vägen till britsen såg jag att han gick ungefär lika krokigt som jag så jag tänkte snabbt att det där med ryggar har han inte koll på! Men, han hade rätt, enligt ultraljudet så var den en 1,4 kilos kille därinne.

Sedan frågade han om jag varit hos sköterskan på vårdcentralen för koll (typ MVC) och jag sa att det hade jag och att hon tyckte att jag var för tjock, jag hade ju lagt på mig 4 kg senaste månaden (jag som har lite bättre koll på läget vet dock att det var 8 veckor sedan jag var där gången innan, att jag den här gången var fullt vinterklädd (inkl skor) vilket inte var fallet förra gången, att jag faktiskt stått stilla i vikt senaste månaden men jag orkade inte argumentera med henne). Min läkare tittade snabbt upp på mig, kollade vilken vikt som stod uppskriven och konstaterade att jag inte alls var för fet. Nästa gång skulle jag be henne ta en titt på hur lång jag faktiskt var. Raka rör och inget daltande, låter kanske lite känslokallt men mig passar det utmärkt.

2 comments:

Annika said...

Låter helt klart som min typ av läkare!

Karin said...

Annika: man blir ju bara nervös om de håller på och velar och daltar...