Tuesday, October 20, 2009

Bilkörande

Idag känns det som att jag inte har gjort annat än suttit i bilen. Vid tolv körde jag in till centrum och hämtade upp nyckeln till lägenheten där min bror med familj bor i veckan. Halv ett lämnade jag Rehovot för att åka till svärmor och hämta Ellas gamla bilbarnstol, i vanliga fall en enkel resa på 35-40 min när det inte är någon trafik. Efter att ha kört i 10 minuter tog det dock stopp - trafikolycka ett par kilometer längre fram. Två timmar tog turen idag... Insåg att det inte fanns en chans att åka tillbaka till Rehovot och hämta Yarden innan vi skulle åka till flygplatsen så jag fick åka direkt och Y tog tåget dit. Gott om trafik även då så det var nästan ytterligare en timme som tillbringades i bilen.

På väg från flygplatsen blev jag stoppad av polisen för rutinkontroll - min första någonsin! Fram med körkort och försäkringspapper, inte helt lätt, drog fram papper efter papper ur handskfacket och frågade den vänlige polisen "är det det här?", "den här då?", "här kanske?". Till slut sa han bara "det är ok frun, du kan köra vidare". Ibland är det ganska behändigt att vara blond utlänning! Efter ytterligare 45 minuters köande med en illvrålande Ella i bakätet så kom vi iaf fram till slutdestinationen. Lät turisterna byta om till shorts och sandaler och satte oss sedan ute och åt falafel och shawarma (=kebab på svenska). Hade inte en tanke på om magen skulle klara av starka såser och mycket lök, än så länge verkar det vara ok. Nu ska jag gå och lägga mig, imorgon ska vi till poolen med alla kids.

2 comments:

Katarina said...

Otroligt modigt att sätta sig i en bil för så långa bilresor med en mage som du ännu inte riktigt litar på!

Skönt att allt gick bra.

Och jag är ganska avundsjuk på turisterna som fått komma till värme, gott sällskap och god mat. :-)

Karin said...

Katarina: Det tänkte jag inte ens på, magen är nog något jag går och oroar mig för när jag inte har något annat för mig! ;)