Wednesday, July 29, 2009

Kvittokoll

I alla större mataffärer finns det en gubbe (ja, det är alltid gubbar) som sitter vid utgången och stämplar ens kvitto. Från början när jag kom hit blev det alltid lite jbbigt eftersom jag brukar lägga ned mina kvitton i plånboken, som jag lägger i väskan. Tog en del fipplande innan jag hade fått upp det. Vad det ska vara bra för vet jag inte - det är ju inte som att de går igenom mina kassar och jämför. Jag tror att de tittar på längden på kvittot och ser om det verkar stämma överens med slutsumman. Om de ens gör det. Ja, jag antar att det är någon slags koll för att folk inte ska smita ut med en vagn utan att ha betalat. Fatta vad svårt det skulle vara. Lirka sig genom kassorna med en full vagn utan att någon skulle se...

I affären där jag brukar veckohandla sitter en grånad trevlig gubbe som varje gång jag går ut säger samma sak - han tittar på kvittot, tittar på Ella som sitter i vagnen och så säger han "nä, hon finns inte med på kvittor, jag måste nog behålla henne!". Och så dividerar vi lite om hur vi ska lösa det. Senast jag handlade satt han inte där och det kändes som att jag hade misast något av min shopping. jag undrar vad han skulle säga om jag kom bärandes på Ella i en av affärens egna kassar nästa gång:

7 comments:

yllet said...

Hon är så söt den där lilla tjejen!! :D

Katarina i Holon said...

Åh vad söt!!

I min mataffär sitter det en rysk tant och kollar kvittot. Ibland kollar hon noooga noooga och jag funderar alltid på om hon ens kan läsa hebreiska... På hetsi hinam skulle man faktiskt kunna ta sig ut ganska lätt utan att betala (om det nu inte hade varit för ryska tanten..)för de har först vanliga kassor och efter dem snabbkassor. Man måste alltså gå förbi de vanliga kassorna för att komma till snabbkassorna och därifrån skulle man ju kunna smita ut. MEN vi har ju ryska tanten vid utgången så nu har man ingen chans såklart!

Minna said...

Jag minns inte att de kollade kvitton... eller jo... kanske gör jag det... Hmmm...

Svensk chekchouka said...

nar jag handlar sâ stämplar de kvittot utan att kolla, men jäklar om man försöker ta sig ut utan, sedan säger de MERCIIII och jag undrar hur fasiken de vet att jag talar franska...

Karin said...

Yllet: Visst är hon!

Katarina: Ryska tanter slinker man inte förbi så lätt!

Minna: hur blir det nu, kommer du ihåg det eller inte??

SC: Du är ju så chic att du bara måste vara fransyska så klart!

No-one said...

Ha ha, ja du borde sätta ner Ella i en av affärens kassar, bara för att testa :)

Karin said...

Alexia: ja, hon får ju iaf plats i dme fortfarande!