Thursday, January 15, 2009

Eurovision

Nu darrar verkligen de styrande politikerna i Israel. Jag antar att kriget kommer att få ett snart slut efter protesterna från Sverige - först hävdar skånska S-kvinnor att man ska bojkotta Davis Cup-matcherna mot Israel och sen ger sig Bert Karlsson in i spelet och tycker att Israel ska uteslutas ur schlagerfestivalen. Förlåt men, finns det verkligen inget vettigare att göra? Jag tycker att det är helt ok att man framför protester mot ett krig, att man demonstrerar och utöver politiska påtryckningar. Men det här? Iofs har ju både S-kvinnorna och Bert Karlsson gjort sig kända för att göra fullständigt puckade utspel så sådär väldigt förvånad blir jag ju inte. För Bert antar jag att det finns ytterligare några bakomliggande anledningar:

- Han har inte fått någon upppmärksamhet i media på flera veckor
- Det börjar närma sig schlagerfestivalen
- Han hoppas att Sverige ska kunna få en bättre placering om man har en deltagare mindre i tävlingen.

För de som är intresserade kan jag meddela att det är en duo bestående av en israelisk arab och en jude som är utsedd att representera Israel i schlagern denna gång.... Själv hade jag kunnat tänka mig att man kan slänga ut Israel ur tävlingen för att det inte ligger i Europa. Å andra sidan anser jag nog att man bör bojkotta hela tävlingen för att jag tycker att den suger!

12 comments:

annai said...

Oh, om man bara tankt pa att hota med schlagerfestivalen lite tidigare!! Sa mycket onodigt lidande som kunnat undvikas!!Fnissar at uttalandet fast mest tycker jag nog det ar pinsamt.

Jasa, Israel har redan valt sitt bidrag. De ar t.o.m ivrigare an Sverige ;-)... Forra aret skickade Irland en kalkondocka till tavlingen och "that went down like a lead balloon"!! Man far tydligen inte skoja om och med sadana allvarliga saker som Schlagerfestivalen, denna viktiga bricka i Mellanosterns fredsprocess...

Katarina i Holon said...

Svenskarna förtjänar inte israeliska varor eller att se israeliska bidraget till melodifestivalen! Jag tycker att vi här bojkottar Sverige! Jag är så TRÖTT på alla svenska tidningar och folk i allmänhet som så fort det händer något här genast ska bojkotta oss.

Det finns så många andra konflikter och krig runt om i världen, men de verkar ganska ointressanta i svenskarnas ögon. Det är bara Israel som granskas under lupp.

Karin said...

Annai: Schlagern skulle kunna ersätta FN och Bert Karlsson kunde bli kung och bestämma allt!

I Israel så utses bidraget av någon ansvarig och så är det inget snack om "rätt låt vann" och inga ändlösa uttagningar över hela landet som det är i Sverige. Finns väl annat att fylla tidningarna med kanske... ;-)

Katarina: Bojkotten omfattar väl inte svenska varor som redan står i ens kylskåp? /Orolig Västerbottensostätare...

Ja, det är konstigt hur Israel alltid är den stora stygga vargen. Det spelar liksom ingen roll varför man krigar, man är alltid den onde.

Anonymous said...

Det finns förmodligen massor av saker som har större effekt än utestängning ur Eurovision song contest, men det är bla annat sådant får civilbefolkningen att reagera. De flesta Israeler har det såpass bra att det är genom att förändra något så alldagligt som deras vardag som får dem att reagera.

Karin said...

Fredrik: Jag håller faktiskt inte alls med dig här, jag tycker snarare att det är ett tecken på att Sverige är en så skyddad verkstad att man faktiskt tror att en sån grej skulle påverka opinionen. Du får komma ihåg att alldagligt här är beväpnade vakter i snabbköpet och skyddsrum i lägenheterna.

Svensk chekchouka said...

Fredrik, ursäkta att jag lägger mig i, men du tror alltsâ pâ fullt allvar att vi i Israel, mitt under ett krig, orkar bry oss om melodifestivalen???
Sedan undrar jag vad du menar med " att de flesta Israeler har det sâ bra"
Vi har det sâ bra man kan i ett land som ständigt är terrorhotat, och sâ dâligt att vi inte förstâr att man i andra länder fäster vikt vid sâ obetydliga saker som melodifestivalen.

S said...

maste bara hanvisa till den har http://www.youtube.com/watch?v=saeky9I5T9c om ni inte redan sett.. :)

Karin said...

SC: Lägg dig i hur mycket du vill, utan ursäkter. Du är ju israel nuförtiden och det är ju så man gör! ;-)

Susanna: Haha, den var bra. Jobbigt det skulle bli för alla bloggare om de skulle bojkotta Israel!

Anonymous said...

HAHA! Det är otroligt vad svenskar visar sig vara naiva i tron om att "små gester kan påverka mer än man tror" framför allt när det gäller melodifestivalen! Folkets Bert Karlsson. Varför frågade de inte honom om apelsiner i intervjun också?

Sen att Sverige har 4 miljoner pers som kollar på den svenska finalen är också imponerande, det verkar som de inte har annat för sig där uppe..
Har du en länk där man kan höra/se bidraget?

Karin said...

Pokerspelande aupairen: Grattis till tredjeplatsen! ;-)

De har inte valt ut sången än, de brukar ha tre låtar att välja mellan och jag tror att publiken får rösta fram vilken det blir.

Anonymous said...

En av S-kvinnorna bor i mitt område och beskyllde en hel by för att vara rasister för nåt år sedan. Alltså ska man inte bry sig särskilt mycket om hennes åsikter.. :)

Karin said...

Anonym: Härligt, hon verkar alltså ha någon form av politiskt Tourettes syndrom. Stackars människa... ;-)