Saturday, November 17, 2012

Lugn som en filbunke

Medan jag är rätt lättretlig för tillfället pga stress så är maken lugn som en filbunke. Han kan inte förstå min oro - sirenerna går ju igång om det kommer en missil mot oss, vi har över en minut på oss och om vi är ute i trapphuset så är det ju lugnt... Lätt att säga för en person med 12 år i armén bakom sig. Själv hade jag aldrig hört en raket tidigare. Och de smällar jag hör kommer från raketer mot Ashdod som ligger två mil ifrån oss - en försvarlig sträcka i dessa fall. Jag vågar inte ens tänka på hur fruktansvärt högt det låter i Ashdod. Eller Gaza för den delen.

På radion bryts programmen av Tzeva Adom (Red Alert/Röd kod(?)) information hela tiden - man hör "Tzeva Adom" plus vilket område som berörs. När de säger Tzeva Adom Ashdod tar det ca 30-40 sekunder tills jag hör ett ordentligt "boom". Och det konstiga är att jag redan har börjat vänja mig.

Tur i alla fall att maken är trygg. Ella, som ju känner att det är något på gång, tyr sig till honom med frågor och funderingar. I eftermiddags körde hon och Y en övning för hennes dockor där Ella och Y var sirenen och så fick dockorna gå ut och sätta sig i trapphuset tills Ella ansåg att faran var över. Förhoppningsvis blir det återigen en lugn natt för oss.

5 comments:

Eva i Tyresö said...

Tänker på er och glädjer mig åt att maken kan sprida lite lugn till ungarna. Kram o hoppas på det bästa.

Unknown said...

Nejmen herregud jag började grâta när jag kom till den biten med dockorna i trapphuset. Det här + med galningen i syrien....

Karin said...

Eva: Tack! Ja, det känns skönt att det är någon som tar rollen som klippa i familjen! Kram.

Anna: Ja, men lek lär ju vara bästa sättet för barn att bearbeta sina känslor så vi får hoppas att hon inte tar allt för stor skada. Och Syrien kan ju inte ens jämföras med den här konflikten - det är ju fullständig rensning där. Det borde ju verkligen stoppas!

TinTin said...

Tänker på er - hjälper föga för någon av oss, men vad fan gör man? - och hoppas att det ska ta slut snart!

Karin said...

TinTin: Tanken räknas! Jättemycket.