Monday, November 19, 2012

Aftonbladet har svar på tal

Det är tur att Aftonbladet finns. De vet ju liksom vad som händer i världen. De sitter inne på alla svar.


January 2012: 9 raketer
February 2012: 36 raketer
Mars 2012: 173 raketer (281 raketer enligt en annan rapport)
April 2012: 10 raketer
Maj 2012: 3 raketer
Juni 2012: 83 raketer
Juli 2012: 18 raketer
Augusti 2012: 21 raketer
September 2012: 17 raketer
Oktober 2012: 116 raketer
4 November: 1 raket
6 November: 1 raket (detta efter att IDF skjutit en palestinsk man till döds vid gränsen)
9 November: 2 raketer (en palestinsk pojke dödas av IDF)
10 November: 26 raketer (varav en direkt på en IDF jeep, IDF går till motattack mot ett flertal mål i Gaza)
11 November: över 100 raketer
12 November: 9 raketer
14 November - och HÄR inleder Israel attacken! Snacka om ordentlig uppvärmning från palestinsk sida...


6 comments:

Thérèse said...

Karin, jag vilk spy inland då jag läser aftonbladetסץ. Det är helt ärligt såna känslor man får över deras rapportering de flesta gånger.
Jag försöker att inte ens öppna svenska nyhetssidor men ibland kan man inte riktigt stå emot ändå.
Jag länkar hemskt gärna detta inlägg på min fb om det går bra för dig?
Kram

Karin said...

Therese: för ens blodtryck är det bäst att undvika åtminstone AB i konflikttider, tyvärr finns det ju massor av människor som läser och tror på deras vinklingar. Går bra att dela, siffrorna finns dessutom på Wikipedia och ISA's (shabak/Shin Bet) hemsida.

Thérèse said...

Ja jag ser nu att jag uppenbarligen mått så psykiskt dåligt av deras rapportering att jag inte ens kunnat stava rätt, skämt och sido. :) jag delar iaf med mig av denna info, även fast jag ärligt tror att de svenska stjälarna redan är förlorade till svensk media. Allt som sägs på aftonbladet är ju den sanna verkligheten....

Akan-Kakan said...

Det är ju nästan absurdt hur ensidig rapporteringen är i Sverige! Som om Israel helt spontant och oprovocerat kör lite flygräder då och då, och siktar på civila. Helst barn.

Emilia said...

Jag blir så trött. Jag vill skicka ett mail och fråga varför de inte kan rapportera mer objektivt men fattar att det inte skulle göra någon skillnad.

Jag funderar på varför Sverige har ett så stort problem med just Israel. Svenskar reser mycket till Turkiet, ett land som starkt kränker yttrandefriheten och som har behandlat kurder på ett hemskt sätt, men folk protesterar sällan när folk reser dit på semester. Reser man däremot till Israel så protesteras det vilt.

Karin said...

Thérese: Ge inte upp, vi ska omvända dem - en efter en! ;)

Akan-Kakan: Absolut, det är mest för att visa hur duktiga prickskyttar de är - barn är ju så små... Det är faktiskt en terrororganisation som itne riktigt spelar enligt spelreglerna som styr Gaza, men det verkar inte ha gått fram till svensk media.

Emilia: Skriv, det kan visst göra skillnad!

Visst är det konstigt. Egypten är ju också ett land som svenskar reser till utan problem. Men det är tydligen bara Israel som upprör.