Wednesday, February 03, 2010

Åtta

Ella tar efter sina föräldrar och gillar siffror. Allra bäst är siffran åtta. I eftermiddags satt hon och byggde Lego och räknade plupparna på bitarna. "Ett, tå, te, åtta!" lät det. Alla bitar hade åtta pluppar. Sämsta siffrorna är fyra och sju, de struntar hon fullständigt i.

Sedan kan hon räkna till sin mosters namn också. Då låter det så här: "Åtta, nie, tie. Tiiaaa!" (moster heter Tilda) och så övergår hon till att räkna upp namnen på kusinerna och moster och morbror.

Än så länge tror jag inte att hon har någon uppfattning om siffrornas betydelse utan det är mer en ramsa för henne. För frågar man henne om hur många saker man håller upp ger hon ingen siffra som svar, då är det självklara svaret istället "hamon", massor!

6 comments:

Minna said...

Jag kan inte räkna, han säger "Ett ett ett" när han berättar att vi åsg TRE rådjur på tomten.

Karin said...

Minna: Han tycker nog att alla rådjur är lika viktiga så att alla får vara nummer ett! ;)

Jag tror ju inte heller att hon fattar meningen med siffrorna för oftast när hon "räknar" något så säger hon "en, en till, en till..". Eller så är hon väl ett matematiskt geni. Fast jag föredrar nog det första...

yllet said...

jag tycker hon är väldigt smart som svarar massor! genialt! jag ska anamma det!

Karin said...

Yllet: Det är superbra, kan användas på allt från två till stjärnstopp! ;)

No-one said...

Bli inte förvånad när hon inom kort gör sina egna Excel-macron, just for fun.

Karin said...

Alexia: Ja, eller ännu värre - i MatLab. Det är bara totalnördar som hört talas om det programmet!